JÖVŐ NEMZEDÉKEK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSA
Az
új Alkotmány előkészítésének –
több más kérdést is figyelembe véve – lényeges témája, hogy milyen
intézmények
szükségesek az alapjogok és egyéb alkotmányos értékek védelméhez és
ezen
intézményeknek milyen jogkörökkel kell rendelkezniük. E párbeszéd egyik
fontos
eleme az országgyűlési biztosok alkotmányos pozíciójának kérdése,
nevezetesen, hogy
valóban indokolt-e a jelenlegi „több-biztosi rendszer” működése vagy az
egyes
alapjogok védelme az „általános ombudsman és helyettes szakbiztosok”
modell
alapján is működtethető. Általánosnak tekinthető ugyanakkor az az
álláspont,
hogy az alapjogok védelmének szintje nem csökkenhet.
A
jövő nemzedékek országgyűlési
biztosának irodája az egészséges környezethez való joggal, valamint a
biztosok
alkotmányos pozíciójával kapcsolatos érveit az Országgyűlés
Alkotmány-előkészítő bizottságának megkeresésére adott hivatalos
válaszában
részletesen kifejtette (http://jno.hu/hu/?&menu=aktualis&doc=alkotmany-hir-1001).
Tekintettel azonban arra, hogy az alkotmányozás még folyamatban van,
szükségesnek
mutatkozik a koncepció által követendő lehetséges jogalkotási irányokat
részletesebben elemezni.
Mindenekelőtt
üdvözöljük az
Alkotmány-előkészítő Bizottság döntését, melyben a munkacsoportok által
készített részkoncepciókat egyöntetűen támogatta, így a hatályos
Alkotmányban
és az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
törvényben található több-biztosi struktúra megerősítése mellett tette
le
voksát.
Az állam az alapjogok intézményvédelmi oldalából
következően köteles
gondoskodni az alapjogok érvényesülésének teljes feltételrendszeréről
is. Mint
azt az előkészítő anyagunkban is kifejtettük – az
alapjog sajátos jellegéből, az ökológiai válság veszélyéből és a
jövő nemzedékek iránti felelősségből következően – ez az
intézményvédelmi
kötelezettség különösen is kiemelt jelentőségű az egészséges
környezethez való
jog esetében.
Az
országgyűlési biztosok
intézménye az állam alapjogvédelmi tevékenységének egyik legfontosabb
eszköze.
Működésének és ezáltal az egyén
alapjogai védelmének legfontosabb garanciája az intézmény teljes
függetlensége.
Az alapjogok védelmét az állami és társadalmi élet teljes vertikumában
csakis
egy olyan intézmény képes biztosítani, amelynek működésére nem
gyakorolható
befolyás. Mindennek jegyében az egyes országgyűlési biztosok egymástól
is
függetlenül kell, hogy ellássák alapjogvédelmi feladatukat. Egyrészt
tehát
szükséges az, hogy az alapjogok védelmét a kormányzati struktúrán kívül
álló
szervezet lássa el, ami a hatályos kereteket megőrizve tökéletesen
megvalósítható
az Országgyűlésnek alárendelt, független ombudsmani intézménnyel. A
függetlenség másik eleme az ombudsmanok egymástól is független
tevékenységének
biztosítása.
Az ombudsman a függetlenség kritériuma e
két elemének együttes biztosításával lehet
valóban alkalmas az
alkotmányos feladatkör magas szintű ellátására.
A szakbiztosi tisztséggel szemben felhozott érv az
„ombudsmaninfláció”
állítása. Ennek a véleménynek a lényege, hogy ha több biztost
választanak a
különféle - egyébként kiemelt figyelmet érdemlő - alapjogok védelmére,
akkor a
biztosok tekintélye erodálódik, megoszlik köztük a média, a jogalkotó,
a
hatóságok és egyéb szervek figyelme. Véleményünk szerint e szempont
alapos
figyelembe vétele valóban fontos. Hangsúlyozandó
ugyanakkor, hogy nem maga a
különbiztosi intézmény jelenthet e tekintetben problémát, hanem a
különbiztosok
esetlegesen túlzottan nagy száma. A valóban kiemelt és
különleges
fontosságú – ennélfogva kevés számú – alapjogok esetén nem jelent
„inflálódást”, „erodálódást” a különbiztos. Sőt éppen ellenkezőleg, intézményi erősödést
eredményez az, hogy olyan fontos területen is hangsúlyosabb
az ombudsmani tevékenység, ahol korábban az kevésbé lehetett jellemző.
Felhívjuk
a figyelmet arra is,
hogy az ombudsmaninfláció kérdése nem reális
probléma a jelenlegi rendszerben. Az ombudsmani szabályozás
kétségtelenül
egyik leglényegesebb eleme, hogy a hatékony alapjogvédelem biztosított
legyen,
tehát alapos mérlegelés tárgyát kell, hogy képezze annak eldöntése,
hogy mely
alapjogok illetve alkotmányos értékek érdemelnek sajátos jellegük,
globális
fontosságuk miatt külön védelmet. A jogalkotó a jogállami demokrácia
húsz
évének eredményeként, eredetileg is négy szakterületen, az általános
alapjogvédelem, a kisebbségvédelem, az adatvédelem és a
környezetvédelem
területén látta indokoltnak ombudsmani tisztség létrehozását. A
környezetvédelmi biztos pozíciója, mely az új évezred egyetlen új
alapjogvédelmi intézménye, két évtized munkája és kiérlelt közjogi
gondolkodásának eredményeként jött létre, példát mutatva ezzel a világ
legtöbb
országának.
Az
ombudsmani intézmény
szabályozásakor tehát elsődlegesen arra
kell tekintettel lenni, hogy a védendő alapjog a jellegéből adódóan
mennyiben
indokolja az önálló biztosi intézményt. Ezt az alapjog
különösen érzékeny,
kiemelt társadalmi jelentősége indokolhatja. Ilyenek a nemzetiségi
jogok, az adatvédelem
és az egészséges környezethez való jog.
Megállapítható, hogy már ma is sokak szenvednek
környezeti
problémáktól, és még többen vannak kitéve – közvetlenül nem is
észlelhető –
környezeti hatásoknak, veszélyeknek. Igen jelentős, nemzetgazdasági
szinten is
számottevő a környezeti eredetű megbetegedések mértéke. A vízbázisaink
fenyegetettsége, a talajok termőképességének csökkenése, a klíma
változása stb.
a közeli jövőben alapvető társadalmi, gazdasági problémákhoz
vezethetnek.
Egyértelmű tehát, hogy kiemelt kérdés a környezet fenntarthatósága. A
megelőzésnek e téren különös jelentősége van, az államnak a védelem
legmagasabb
szintjét kell biztosítania.
Az
egészséges környezethez való
jog a hosszú távú érdekek, az élet természeti alapjainak védelmét
biztosítja,
szemben a rövidtávú szempontokkal. Ezt
az előrelátó szemléletet a közjogi függetlenség biztosításával lehet
érvényre
juttatni.
Figyelembe
kell venni, hogy az
egészséges környezethez való jog sajátos alapjog. A
környezet alkotmányos szintű ombudsmani védelme ennélfogva sajátos terület, mely különleges eszközöket,
szervezetet, hatáskört, látásmódot, munkamódszert, szaktudást és
intézkedéseket
igényel, ami nem tagozható be egy más jellegű alapjogvédelmi
szervezetbe.
Újak és speciálisak tehát az adott jogosítványok, a szemlélet és
tevékenységi
irányok. A közérdekű keresetindítás lehetősége, a településrendezési
eszközökkel kapcsolatos véleményezési jogkörök, a nemzetközi
környezetvédelmi
kötelezettségek teljesülésének ellenőrzése, a vizsgálati jogkörök
alanyi
hatályának magánszemélyekre és az üzleti szférára való kiterjesztése, a
fenntarthatósági gondolatok megfogalmazása, a jogalkotás általános
kereteinek
alakítása mint a megelőzés érvényesítésének egyik legfontosabb eszköze
mind azt
mutatják, hogy komplex feladatokról és célokról van szó. Ezek nem
teljesíthetők
egy hierarchikus struktúrába rendezett,
egészen más, általános alapjogi szemléletű szervezetben. Az oltalom sajátossága, és ennélfogva
lényege csorbulna tehát a helyettesi tisztség
kialakításával. E tekintetben különösen is
hangsúlyozandó,
hogy a környezeti problémák nem megfelelő kezelése az egyéb emberi
jogok
érvényesülését is veszélybe sodorja.
Az
említettekhez kapcsolódva kell
utalni a környezetvédelmi biztosi tevékenység fontos jellegzetességére,
a
sajátos területhez kapcsolódó speciális szakértelem szükségességére. A környezetvédelmi jog több jogágat magába
foglaló jogterület, mely emellett számos szakterület – így például a
közgazdaságtan, természettudományok – ismeretanyagával egészül ki. A
jövő
nemzedékek országgyűlési biztosának intézménye a jogi és a
környezetpolitikai
szempontok együttes figyelembevételével lett kialakítva. Kétségtelen,
hogy a
speciális szakértelem biztosításának nem az önálló biztosi pozíció
megőrzése az
egyetlen lehetséges alternatívája. Ugyanakkor egyértelmű, hogy a helyettesi tisztség kialakításával, így a
főbiztos és helyettesei közötti alá-fölé rendeltséggel az
elengedhetetlen
szakterületi sajátosságok figyelembevételével kialakítandó
állásfoglalásokat
egy ezen szaktudással nem rendelkező személy bírálná felül.
Vitatható
megoldás lenne ez, mely
egyrészről ugyan megtartja a biztos személyiségéből adódó előnyöket
(például
azt, hogy az adott területnek külön biztosa van, aki elvben saját
személyéből
adódó karizmatikus vonásait is latba vetheti az egyes ügyekben), másfelől azonban
tevékenységét a szakhelyettes úgy látná el, hogy nem
rendelkezik
az intézkedéseit legitimáló önállósággal, azaz feladatait gyakorlatilag
utasítás alapján végezné. Döntései így
alapvetően mindig attól függnének, hogy azok mennyiben felelnek meg a
teljesen
más szemléletet képviselő, más kvalitások alapján megválasztott
„főbiztosnak”.
A fenti érvek alapján látható, hogy az
alapjogvédelem szintje csökkenne
a vázolt struktúra megvalósulása esetén.
A
helyettesi szakbiztosi tisztség
létrehozásával kapcsolatosan felmerül a biztosok közötti hatékonyabb
együttműködés kérdése, illetve a munkaszervezési elvek reformja, ám a
helyettesi szakbiztosi rendszer alkalmassága ezen célok elérésére az
ismertetett aggályoktól függetlenül is megkérdőjelezhető.
Egyetértünk az ombudsmanok intézkedései közötti
harmónia és a fokozott
együttműködés szükségességével, azonban
mindezek olyan munkaszervezési kérdések, melyek nem igényelnek
alkotmányos
szintű modellváltást, illetve szabályozást, a kérdés a jelenlegi
struktúrán
belül is megoldott.
Ami
az együttműködés javítását
illeti, az a szakbiztosi tisztség bevezetésével sokkal inkább egyfajta
kényszer-együttműködésnek lenne tekinthető, mely csorbítja és ezáltal
bizonyos
fokig degradálja a szakbiztosok tekintélyét és jogköreit. A
tapasztalatok azt
mutatják, hogy a különböző alapjogok védelméhez kapcsolódó feszültségek
és
ellentmondások (például egészséges környezethez való jog és tulajdonjog
konfliktusa) az általános biztos - külön biztosok rendszer keretei
között
feloldhatók. Ezt hangsúlyozza, nagyon helyesen a Bizottsági koncepció
részét
képező javaslat, mely kimondja, hogy a biztosok ajánlásai egymásnak nem
mondhatnak ellent.
A
szakbiztosi jogkör
létrehozásának esetleges előnyeként említhetik a költségvetési
kiadások,
illetve a kapacitások csökkentését. Ezen előnyök eleve vitathatók,
tekintettel
arra, hogy a feladatkör megtartása
mellett – aminek szükségessége a modell választásától függetlenül az
alkotmányozó hatalom berkein belül is vitán felül áll – érdemi
költségvetési
„előnyök” nem adódnának a modellcseréből. Ennek egyszerű
indoka, hogy a
hatályos alapjogvédelem szintjének megőrzéséhez az aktuális anyagi és
humánkapacitások alapvetően szükségesek.
Ehhez kapcsolódva szeretnénk említést tenni arról
az érvről, miszerint
az ügyteher megosztása nem feltétlenül indokolja a hatályos struktúra
működtetését. Az egyes alapjogok biztosok általi védelmének
alapja, hogy a
védelem jellege szükségszerűen eltérő. Az
ügyteher megoszlása – ami egyébként szintén a munkaszervezés
területéhez
kapcsolódik – csak akkor lehet releváns,
ha figyelembe vesszük a jogvédelem jellegét, illetve az ügyek
komplexitását.
Értékrendbeli prioritásokat nem megnevezve kell figyelemmel lenni arra,
hogy a környezetvédelmi
eljárások jellemzően komplex, más közigazgatási eljárásokhoz
integránsan
kapcsolódó eljárások, melyek eltérnek a klasszikus alapjogsérelmektől. A környezetvédelmi problémák igen összetett
megközelítést, számos jogterületet és hatóságot érintő fellépést, sőt
több
ágazati politika (pl. közlekedés, településrendezés, vidékfejlesztés,
energetika stb.) megfelelő válaszát, összehangolását kívánják meg. Erre
mutat
rá sajnálatos aktualitásával például a vörösiszap katasztrófa is,
hiszen
közegészségügyi, katasztrófavédelmi, földtani, hulladékgazdálkodási,
építési-műszaki, vízvédelmi, talajtani, élővilág-védelmi,
területfejlesztési
stb. szempontból egyaránt kezelni kell a problémát. E
komplexitás feltárása
nélkül az országgyűlési biztos állásfoglalása aligha jelenthetne
hatékony
segítséget a jövőben hasonló katasztrófák elkerüléséhez. A jövő
nemzedékek
országgyűlési biztosa tevékenységének kiemelten fontos elemét képezi az
átfogó
környezetpolitikai vizsgálatok, társadalomtudományi kutatások
lefolytatása és
ezen tapasztalatokat alkalmazva, az intézményvédelem biztosítása
keretében a
jogalkotói és jogalkalmazói munka környezetpolitikai, fenntarthatósági
szemléletű befolyásolása. Az Iroda tevékenységének lényegi jellemzője
tehát,
hogy modern alapjogvédelmi szemléletet érvényesít, mely az egyes
hatósági
eljárások alkotmányos megítélésén túlmenően, környezetpolitikai és
fenntarthatósági szempontból kedvező üzeneteket közvetít.
2. Az egészséges környezethez fűződő jogok
védelme egyetemes
kötelesség
A
húsz évvel ezelőtti helyzethez
képest a világra és országunkra leselkedő környezeti veszélyek
felerősödtek, a
világ tudományos, vallási és laikus közvéleményét egyre jobban
foglalkoztatják.
XVI. Benedek pápa 2010-es Béke
világnapjára írt („Ha békére törekszel, védd a teremtett világot” című)
üzenete szerint „hogy is
maradhatnánk
közömbösek az olyan jelenségekből fakadó problémákkal szemben, mint az éghajlatváltozás, az elsivatagosodás,
óriási mezőgazdasági területek termelésének hanyatlása és elvesztése,
folyók és
talajvízrétegek elszennyeződése, a biodiverzitás elvesztése,
szélsőséges
természeti jelenségek növekedése, az egyenlítő menti és trópusi erdők
pusztulása?” A pápa egyértelműen rámutat arra is, hogy ezen
környezeti
problémák megoldása nélkül az emberi jogok védelme sem biztosítható:
„ezek mind olyan kérdések, amelyek erősen
kihatnak az emberi jogok gyakorlására, mint például az élethez, a
táplálkozáshoz, az egészséghez, a fejlődéshez való jogra. Az
embernek tehát
kötelessége, hogy felelősségteljesen irányítsa, óvja és művelje a
teremtett
világot.”
Nem
lehet kétséges, hogy a húsz
évvel ezelőtti szöveghez képest az egészséges környezethez való jog
alkotmányos
megfogalmazását az új Alkotmányban erősíteni, bővíteni kell. Ehhez
képest súlyos logikai és politikai
ellentmondás
volna az, hogyha az intézményes védelem szintjét ezzel egyidejűleg
csökkentenénk. Ahogyan az Alkotmánybíróság minden
környezetvédelemmel
foglalkozó állásfoglalásában jelzi, az egészséges környezethez való jog
sajátos
alapjog (az alapjog jogosultjai csak részben tudják, illetőleg kívánják
érvényesíteni az egészséges környezethez való jogaikat és ez témánként
is
rendkívül egyenlőtlen), mely jelentős részében intézményes védelem. Az
állam
környezetvédelmi jogi intézményei tehát az egészséges környezethez való
jog
szerves, meghatározó részét képezik.
Az
Obtv. indokolása szerint a
törvény a jelenleg élő és a jövő generációk élete és egészsége
természeti
alapjainak védelme, az emberiség közös örökségének megóvása és közös
gondjainak
megoldása, az emberi méltóságnak megfelelő környezeti feltételek
fenntartására
vonatkozó felelőssége tudatában, annak érdekében, hogy a jövő
nemzedékek
számára a választás szabadságát, az élet minőségét és a természeti
erőforrásokhoz való akadálytalan hozzáférést megtartsa, olyan
intézményt kívánt
létrehozni, amely hatékonyan elő tudja segíteni az életfeltételek
megőrzését
utódaink számára, képviseletet biztosít érdekeiknek az
életfeltételeiket
lényegesen befolyásoló hosszú távú döntéseknél, valamint a környezet
állapotára
vonatkozó jogszabályok érvényesülését az országgyűlési biztosok
eszközeivel előmozdítja.
3. Magyarország nemzetközi szerepe a jövő
generációk jogainak
védelmében
A jövő generációk érdekeinek védelme
vitathatatlanul egyre nagyobb
figyelemben részesül mind a nemzetközi, mind pedig a nemzeti
alkotmányozási
folyamatokban. A generációk közötti igazságosság mind fontosabb
szerepet
játszik az európai politikák kialakításánál, egyre nagyobb számban
hivatkoznak
a nemzetközi dokumentumok és nemzeti alkotmányok a jövő generációk
érdekeire.
Az
Európai Bizottság felmérése
szerint[1]
az Európai Unió tagállamai
állampolgárainak 71 százaléka, a magyarok 78 százaléka gondolja azt,
hogy olyan
reformokra lenne szükség, amelyek a jövő nemzedékek érdekeit
szolgálják, még
akkor is, ha ezek a reformok áldozatokat követelnek a jelen nemzedéktől.
Az
ENSZ Közgyűlésének határozata
alapján a 2012-ben megrendezésre kerülő
ENSZ Fenntartható Fejlődési Világkonferencia két témája közül az egyik
a
fenntartható fejlődésért felelős intézményrendszer felülvizsgálata lesz,
jelezvén, hogy a politikai célkitűzések szintjén megjelenő fenntartható
fejlődés tényleges megvalósítása – többek között az intézményi
hiányosságok
miatt – várat magára.
Az
Európai Szakpolitikai Tanácsadó Iroda[2]
– az Európai Unió egy intézménye, amely ajánlásokat fogalmaz
meg az Európai
Bizottság számára az európai politikák vonatkozásában –
2010-2014-es munkaprogramjában célul tűzte ki az uniós politikák
felülvizsgálatát a nemzedékek közötti igazságosság szempontjából,
különös
tekintettel a politikák hosszútávú hatásaira.
Az Európai Unió Alapjogi Chartája – amely a
Lisszaboni Szerződés
hatálybalépésével kötelezővé vált – preambulumában kijelenti, hogy a
Chartában
foglalt jogok gyakorlása együtt jár a jövő nemzedékek iránt viselt
felelősséggel és kötelezettségekkel. Az Aarhusi Egyezmény[3]
is rögzíti, hogy mindenkinek
joga van ahhoz, hogy egészségének és jólétének megfelelő környezetben
éljen,
továbbá mind egyénileg, mind pedig másokkal együttesen kötelessége a
környezet
védelme és javítása a jelenlegi és jövőbeli generációk javára. A hágai
Nemzetközi Bíróság több ítéletében is elismerte a jövő generációk
érdekeit és a
jelen generációk felelősségét a jövő generációk felé a megfelelő
környezet
megőrzésére. Az Európai Unióban nyolc tagállam alkotmánya kifejezett
utalást
tartalmaz a jövő generációkra[4].
A jövő generációk érdekeinek és a jelen generációk
kötelezettségének
elismerése az intézményes képviseletükre irányuló törekvésekkel párosul
egyre
több országban és európai szinten is. Például Görögországban
és az Egyesült
Királyságban, Bulgáriában léteznek kezdeményezések a jövő generációk
képviseletét megvalósító intézmény kialakítására, Németországban most
kezdődött
el a párbeszéd, számos más ország pedig már megvalósította a
képviseletet
valamilyen formában. A Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosához hasonló
környezetvédelmi ombudsmanok léteznek Új-Zélandon, Kanadában és
korábban
létezett Izraelben. Ausztriában minden tartománynak van
környezetvédelmi
ombudsmanja, közös vonásokat mutatva a jövő nemzedékek országgyűlési
biztosával. Több elemzés[5]
is követendőnek, és a leginkább figyelemreméltónak tartja a magyar
példát.
A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa mint modellértékű intézmény
minden
olyan külföldi rendezvény, konferencia[6]
egyik központi témája vagy
szereplője, amely a generációk közötti igazságosságot vagy a jövő
generációk
érdekvédelmének intézményesítését tárgyalja.
A jövő generációk uniós szintű képviseletére
vonatkozó kezdeményezésnek
és friss javaslatnak[7]
már most számos támogatója van. A kezdeményezés mögött álló
World Future
Council rendszeresen tárgyalásokat folytat az Európai Bizottsággal,
Európai
Parlamenti képviselőkkel a javaslatról és arról, hogy a Rio+20
Világkonferencia
egyik témája a „jövő nemzedékek gyámjának intézménye” legyen. A World
Future
Council minden kiadványában és tárgyalásai során a magyar példát
mutatja be, az
Obtv-nek a jövő nemzedékek országgyűlési biztosára vonatkozó
szakaszaival
együtt.
Érdemes
részletesebben ismertetni
a jövő generációk európai szintű képviseletére vonatkozó javaslat
intézményi
megoldását. A jövő generációk európai
gyámja egy független intézmény lenne, amely egyetlen uniós
intézménnyel,
szervvel, így sem az Európai Ombudsmannal, sem pedig az Európai
Alapjogi
Ügynökséggel nem állna hierarchikus viszonyban. A javaslat
előterjesztője
szerint csak egy önálló, kizárólag a jövő nemzedékek jogainak védelmére
szóló
mandátummal rendelkező intézmény lehet mentes a rövidtávú és hosszútávú
érdekek
konfliktusától.
Mind az Európai Bizottság, mind pedig az Európa
Tanács kiemelt
figyelmet szentel a jövő nemzedékek országgyűlési biztosának és
együttműködést
ajánlott. Az Európai Bizottság Környezetvédelmi
Főigazgatósága is elismeri
a függetlenségünkből adódó előnyöket, most kezdődtek tárgyalásaink az
együttműködés részleteiről. Az Európa Tanács meghívta a Biztost, hogy
vegyen
részt a Megosztott társadalmi felelősségről szóló charta
megszövegezésében. Ki
kell továbbá emelni a budapesti nagykövetségek megkereséseit, akik
közül többel
(pl. a brit, svéd, norvég, kanadai követek) közös konferenciákat és
egyéb
programokat tartottunk. A brit kormány Londonban, Oxfordban és
Cambridge-ben
mutatta be intézményünket brit politikai döntéshozóknak, civil és
egyetemi
körök részére. A nemzetközi hírű környezeti rendszerelemző tudósok
informális
hálózataként működő Balaton Csoport szintén kiemelt figyelmet szentel
az
intézménynek.
4. Összefoglalás
A környezeti problémák jelentősége, az egészséges
környezethez való jog
sajátos jellege, a komplex, speciális, hosszútávú szemlélet és
szakmaiság
igénye indokolják az önálló, külön biztos intézményét. Az egészséges
környezethez való jog védelmének szintjét csökkentené az önálló biztosi
rendszer
megszüntetése. Ezen alapjog kiemelt jelentősége ugyanakkor nem
vitatható a
várható negatív környezeti hatások elkerülése, csökkentése érdekében. A
nemzetközi jogfejlődés is ezen felismerés jegyében - sok tekintetben
éppen a
magyar példából kiindulva - erőteljesen elindult a jövő nemzedékek
intézményes
képviseletének útján. Negatívan érintené Magyarország megítélését, ha
ezzel a
fejlődési iránnyal most szembefordulnánk. Hátrányosabb helyzetbe
kerülnénk a
nemzetközi közvélemény előtt, mint azok az országok, amelyek még nem
tettek
lépéseket a jövő nemzedékek intézményes képviseletéért.
Az Iroda leghatározottabb véleménye, hogy a húsz
éve folyamatosan
fejlődő egészséges környezethez való jog, a lehető legmagasabb szintű
testi és
lelki egészséghez való jog és több kapcsolódó alkotmányos jog
szerepének
növelésére van szükség az új Alkotmányban és ehhez a hatályos
alapjogvédő
rendszer értékeinek megőrzése elengedhetetlen. Ezen alapjog védelmének
lényegi
elemét, az állam intézményvédelmi kötelezettségét csorbítaná az önálló
biztosi
pozíció megszüntetése és betagozása egyfajta hierarchikus struktúrába.
[1]
Standard Eurobarometer 73, 2010. augusztus
[2]
Bureau of European Policy Advisers
[3]
A környezeti ügyekben az információhoz
való hozzáférésről, a nyilvánosságnak a döntéshozatalban történő
részvételéről
és az igazságszolgáltatáshoz való jog biztosításáról szóló, Aarhusban,
1998.
június 25-én elfogadott Egyezmény, Preambulum
[4] Belgium, Franciaország,
Németország, Luxemburg,
Svédország, Lengyelország, Észtország,Csehország
[5] Például: Models for Protecting the
Environment for
Future Generations; Dr. Maja Göpel and
Malte Arhelger: How to Protect Future Generations’ Rights
in European
Governance, Intergenerational Justice Review, Volume 10, Issue 1/2010.
[6]
Pl. Ways to Legally Implement Intergenerational Justice, Portugália,
2010.
május 27-28.; Intergenerational justice and public policy in times of
economic
crisis, 2010. június 17., a görög oktatási minisztérium szervezésében;
2010.
februárjában Londonban kifejezetten az irodánkról rendezett szimpózium.
[7]
A javaslatot a World Future Council készítette. A Council prominens
tagjai
között számos világszerte köztiszteletnek, örvendő személy van, például
korábbi
ENSZ főtisztviselők, a hágai Nemzetközi Bíróság korábbi bírája, C. G.
Weeramantry.