JÖVŐ NEMZEDÉKEK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSA
B3
A harmadik magyarországi 3D-radar lehetséges helyszíneinek összehasonlító értékelése
Készítette:
Dr. Krómer István,
JNO Iroda, Stratégiai és Tudományos Főosztály
A tanulmányban felhasznált források
A jelen tanulmányban felhasználtuk a témakörben született két jelentést a Láng István akadémikus által vezetett kutatócsoporttól („A magyar légtérellenőrzést biztosító lokátorállomás telepítési lehetőségeit vizsgáló bizottság közbülső jelentése” ill. „Kiegészítő jelentés a magyar légtérellenőrzést biztosító lokátorállomás telepítési lehetőségeit vizsgáló bizottság közbülső jelentéséhez”), az ezekre is épülő TÁJÉKOZTATÓ A MAGYARORSZÁGI RADARPROGRAM MEGVALÓSÍTÁSÁRÓL c. összefoglaló értékelést (2005.11.23.) http://old.honvedelem.hu/hirek/hazai_hirek/tajekoztato_a_magyarorszagi_radarprogram_megvalositasarol), valamint az Innovációval a Védelemért és a Biztonságért Társaság (IVBT) Tanulmány a 3D radarrendszer harmadik eleméről c. tanulmánygyűjteményét.
1.
A nulla verzió értékelése
A „nulladik” kérdés: elkerülhetetlen-e a harmadik 3D-radar telepítése? Erről az első Láng-jelentés leszögezi: „Amennyiben a harmadik radar nem kerül telepítésre, a három jelenleg is működő radarszázad eszközeivel, a szövetségi és nemzeti légtér-ellenőrzési kötelezettségek nem teljesíthetők. Így Magyarországnak vállalnia kell annak összes védelmi képességbeli, politikai, jogi és gazdasági következményeit.” (Emellett: „Amennyiben Magyarország nem képes a szerződésben meghatározott időpontban a radar fogadására, úgy a gyártó cég kártérítéssel élhet.”) Az első Láng-jelentés szerint a két meglévő 3D-radar és a három radarszázad még a határszakaszok mentén telepítendő mobil réskitöltő radarok működtetése esetén sem tudják megvalósítani a(z eredetileg) a Zengőre tervezett radar határon túli felderítési képességeit. Ez jelentősen korlátozza a légtérellenőrzés és légtérvédelem megvalósításának hatékonyságát.
A 3D-radartelepítés ellenzői felvetették, hogy a felderítés ma már űrbe telepített eszközökkel is megoldható. Az IVBT-tanulmánykötet ezzel kapcsolatban leszögezi, hogy valóban léteznek űrradarok, melyek képesek a Föld felszínéről megfelelő felbontású képeket készíteni. Ezek az információk azonban a felbontástól függően 20…30 perces késéssel jelennek meg, ami statikus kép esetén nem okoz gondot. A légtérellenőrzésben azonban csak valós idejű információ használható. Az űrradarok nem képesek a földi légkörben gyorsan mozgó merev- és forgószárnyas repülőgépek észlelésére, pályájuk követésére, azonosításukra. Ennek oka, hogy a földfelszínről visszaverődő nagy radarjelek hátterében nagyon nehéz folyamatosan észlelni a gyorsan mozgó célról visszaverődő, nagyságrendekkel kisebb jelet. Gondot jelent a műholdak pályáján szükséges fedélzeti adóteljesítmény előállítása is. A 2002-ben beindított, 34 milliárd dolláros költségű amerikai űrradar-programban (rendszerbe állítását 2015-re tervezik) sem irányozták elő a légi célok felderítési képességének elérését.
2.
A felmerült alternatív helyszínek együttes értékelése
A katona-szakmai szempontból szükségesnek ítélt harmadik NATO-radar lehetséges helyszíneként forrásaink a Zengőn kívül öt alternatív helyszínt vizsgálnak: Hármas-hegy, Tubes, Mórágy, Tenkes-hegy és Liszó. Az első kettő a Mecsek 600 méter körüli kiemelkedő csúcsai, a Villány-közeli Tenkes-hegy a maga 409 méteres magasságával közbülső helyet foglal el, míg a Szekszárdi dombságban található Mórágy, illetve a Nagykanizsa-közeli Liszó feletti domb 296 ill. 248 méter magas. A földrajzi adottságai (592 méter) alapján még számításba vehető nyugat-mecseki Jakab-hegyet nyilván azért nem vizsgálták részletesen, mert a fennsíkján fekvő régészeti (pálos kolostorrom) és természeti értékek az itteni építkezést az összes többi helyszínnél jobban ellenjavallják. Az IVBT-tanulmánykötetben mindazonáltal utalnak arra, hogy az 1960-as években a Jakab-hegyen is működött egy P-20 típusú katonai felderítő radar.
A lehetséges helyszínek fontosabb előnyeit és hátrányait a könnyebb összehasonlíthatóság kedvéért később egymás mellé állítva bemutatjuk. Látható, hogy „tökéletes” helyszín nincsen közöttük. Sajátos, hogy a ma hivatalos helyszín, a Tubes esetén megjelölt előnyök és hátrányok első látásra nem különböznek látványosan a többi helyszínekétől. Ez a vele közel azonos magasságú Hármas-hegy esetén érthető, azonban a Tubesnél is azt látjuk, amit a többi lényegesen kisebb magasságú helyszínnél, hogy hadrendben kell tartani két hagyományos gerincradar-századot, ill. réskitöltő radarokra lehet szükség, s ennek költségeként ugyanaz a harmincmilliárd forintos nagyságrendű összeg szerepel.
Mészáros Gyula ezredes, a CMM szakértője feltehetőleg erre hivatkozva írja azt, hogy a Hármas-hegy, Mórágy és Liszó települési helyen működő radar a másik kettő 3D radarral együtt nem sokban marad el a Zengőhöz viszonyítva. Az IVBT szakértői azonban rámutatnak, hogy néhány százalékos lefedettségi eltérés csak a Mecsek csúcsai között van. Ugyanakkor meg kell említeni, hogy a Mórágy és Liszó helyszínekkel a lefedett terület kb. 20 ezer négyzetkilométerrel kisebb a Zengőhöz képest, ami több mint Magyarország egyötöde. A földgörbültség ill. a domborzati hatások miatt a radarok antennáit minél magasabbra kell telepíteni annak érdekében, hogy a kis magasságban repülő gépeket minél nagyobb távolságon lehessen felderíteni. Amennyiben a Mecsekben nem kerül sor a harmadik radar telepítésére, akkor a 300-500 méteres alsó magassági határ biztosításához – a harmadik nagy hatótávolságú radaron felül – minimálisan 2-3 radarberendezést kellene békeidőszakban folyamatosan üzemeltetni. Az új eszközöknek a jelenlegi telepítési helyekre (Medina, Juta, Kup) történő telepítésével számolva 500 méter terep feletti magasságon is csak 70 százalék e három helyszín együttes felderítési lehetősége, mint az esetleges mecseki helyszínre települő radaré. Mi több, kis- és földközeli magasságon még három, nem a Mecsekbe települő 3D-s radar felderítési lehetősége is kisebb, mint a Mecsekbe telepített egy radaré. Számításba kell venni az üzemeltetési és élettartam-költségeket is, amelyek igen jelentősek.
Az alacsonyabb csúcsoknál, elsősorban a Mecsek-közeli Tenkeshegy (és Mórágy) esetén nemcsak az a probléma, hogy a légtérfedés az országhatár felé a Tubeshez (vagy a Hármas-hegyhez) viszonyítva lényegesen rosszabb lenne. Éppen a náluk jóval magasabb Mecsek az, amely a Dunántúl belseje felé széles szektorban árnyékoló hatást fejtene ki. A Mecsek árnyékoló hatása miatt tehát az ország határain belül is jelentősen kisebb lenne a lefedettség. További kockázatot jelent, hogy a Mecsektől délre történő telepítés esetén a radar-főnyaláb közvetlenül beleütközik a Mecsek déli oldalába, és nagyobb környezeti hatása van, mint hegycsúcsra történő telepítés esetén. A Mecsek déli oldalán élő lakosságot közvetlenül érné a radar főnyalábja, ami a kis távolság miatt sokkal súlyosabb veszélyt jelent, mint a Tubesre tervezett radar. Magaslatra telepítve ellenben a radar nem sugározza be a horizont alatti környezetét, ott ún. holttér keletkezik. Sugárzási szempontból az a legelőnyösebb, ha a radar hegycsúcson van telepítve, ugyanis ekkor a főnyaláb a lakott területek fölött halad.
A radar főnyalábjának a Mecsek hegységbe ütközése felderítési szempontból is gondokat okoz: a Mecsek déli oldalán lévő építmények miatt a primer és a szekunder hullámterjedés vonatkozásában nem kívánatos reflexiók, illetve többutas terjedések lépnének fel, ami jelentős magasságmérési hibákat, valamint fantom céltárgyak megjelenését eredményezné. A szóban forgó alacsonyabb csúcsoknak (főként a Tenkesnek és Liszónak) a Mecsekhez képest további hátránya, hogy közelebb vannak az országhatárhoz. Az IVBT-szakértők szerint ugyanis radarrendszer tervezésekor axiómának számító alapelv, hogy nem szabad az országhatár közelében telepíteni, mert nehezen védhető.
A helyszínekkel foglalkozó nyilvános elemzések kerülik annak világos megfogalmazását, hogy egyes helyszínek nem részletezhető nemzetbiztonsági funkciók miatt „foglaltak”. Ez egyértelműnek látszik a Tenkes esetében, egyes adatok, célzások erre utalnak a Hármas-hegynél is. Az IVBT körülírásában: „léteznek a légvédelemhez hasonlóan katonai/nemzetbiztonsági szempontból kiemelt egyéb „létesítmények”, amelyek bizonyos hegycsúcsokat talán már elfoglaltak, vagy a tervezés korábbi fázisában (még) elfoglaltak (Tubes). A szakértők utalása szerint ez lehetett a helyzet a Tubes vizsgálatból való kizárása esetében, itt azonban a katonai berendezések leszerelése folytán ez az ok már elhárult. Bár erre vonatkozó konkrét adatok nem állnak rendelkezésünkre, mivel a Hármas-hegyet a Láng-bizottság részletesen vizsgálta elképzelhetőnek tartjuk, hogy ott talán mégsem elháríthatatlan az esetleges nemzetbiztonsági érintettség. Ez annál fontosabb, mert a Tubes elvetése esetén mindent egybevetve messze a Hármas-hegy látszik a legesélyesebb kompromisszumos helyszínnek. Ezért a helyszínek egybevetése után végezetül e helyszínnel valamivel részletesebben is foglalkozunk.
3.
A Hármas-hegy, Mórágy, a Tubes, a Tenkeshegy és Liszó összehasonlítása
a)
Az előnyök áttekintése
A Tubes előnyei:
A Hármas-hegy előnyei:
Mórágy (Bátaapáti) előnyei:
A Tenkeshegy előnyei:
Liszó előnyei:
b)
A hátrányok áttekintése
A Tubes hátrányai:
A Hármas-hegy hátrányai:
Mórágy (Bátaapáti) hátrányai:
A Tenkeshegy hátrányai:
Liszó hátrányai:
4.
A Hármas-hegy külön vizsgálata
A Hármas-hegy tető teljes területe állami tulajdon. A Hosszúhetény 0275 Hrsz. 440 m2 területű ingatlan a komlói földhivatal által kiadott tulajdoni lap értelmében HM kezelésben van. Ez a terület, kerítéssel körbekerített, meglehetősen romos állagú, kisebb építményt tartalmazó ingatlan. A HM kezelésű ingatlant körbeölelő, Hosszúhetény 0274/1 Hrsz., 86.346 Ha területű ingatlan a Mecseki Erdő-és Fafeldolgozó Társaság kezelésében van. Ezen ingatlanon belül a csúcson található két toronyépület alapterületére (73 m2 és 24m2) vonatkozóan földhasználati jog illeti meg a mindenkori épület tulajdonost, aki a kiadott tulajdoni lapon nincs nevesítve. A Zengő Bizottság vizsgálata alapján a Hármas-hegyen lévő két épület a NEFELA Dél-Magyarországi Jégeső-elhárítási Egyesülés tulajdonában van, egyiken a meteorológiai radar, a másikon elektrotechnikai eszközök találhatók. A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) tulajdonában lévő híradástechnikai berendezések számára az elmúlt évben a déli torony mellett konténert helyeztek el és építettek egy 40 m magasságú acél tornyot is.
A különböző híradástechnikai és híradó rendszerek, valamint a meteorológiai radar és a telepítendő radar között elektromágneses összeférhetőségi (ECM) problémák léphetnek fel. A Hármas-hegyen lévő meteorológiai radar áttelepítése – tekintettel annak 19 éves korára – nem javasolható. Az Országos Meteorológiai Szolgálat távlati fejlesztési terveiben szerepel olyan kategóriájú MET radar beszerzése és telepítése, amely a meglévő radarrendszerükkel együtt megfelelő minőségű radarképet szolgáltathatna a jégeső elhárításnak, továbbá biztosíthatná az ország teljes MET radar fedését is. Ezen MET radar beruházás előrehozása kiválthatná a NEFELA hármas-hegyi radarját.
A KvVM hivatalos állásfoglalása szerint az épületekkel fedett terület természetvédelmi szempontból roncsolt terület. Amennyiben a radar állomás itt épülne meg, az valószínűleg nem károsítaná a természetet. A radartorony kizárólag a meglévő építmények helyén, a jelenlegi, e célra kialakított területen valósulhatna meg. A tervezett beruházás szempontjából további előnye a területnek, hogy aszfaltút és energiaellátás vezet fel a csúcsra, így a radar állomás meglévő infrastruktúrára való rátelepítése vélhetően nem fog többletterhelést jelenteni a védett természeti területekre, és azok állapotára.
A különféle elektromágneses funkciók „kibékítése” szempontjából, amely a Hármas-hegy esetében (is) fontos szempont, analógiák alapján érdekesek lehetnek a Tubes kapcsán megfogalmazott lehetőségek. A katonai rádió relé állomások, valamint távolkörzeti repülésirányító rádióállomások hely igénye a korszerűsítési és szervezeti változásoknak megfelelően csökken, így kisebb területen, a meglévő 60 m magas antennatorony mellett, konténerekben kerülnének elhelyezésre a berendezések, távfelügyeleti üzemeltetéssel. A szükséges antennákat a radartorony fogadni tudja. Amennyiben polgári tulajdonosokkal (Pannon-GSM) a megegyezés létrejönne, úgy az általuk üzemeltetett acéltoronyról is áttelepíthetők lennének az antennák a radartoronyra, így mind az öt acél szerkezetű árboc, illetve toronyépítmény elbontható lenne. A radartorony megfelelően megválasztott magassága biztosítja, hogy kölcsönös zavarással nem kell számolni. A Kormányzati Frekvenciagazdálkodási Hivatal bevonásával külön kölcsönhatásban kellene vizsgálni a misinai TV tornyon és a körzetben (Hármas-hegy, Tenkes-hegy, stb.) telepített és működő, polgári és nem polgári célú (ismert és jelenleg még nem ismert) híradástechnikai rendszereket.