JÖVŐ NEMZEDÉKEK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSA
A Tubesre tervezett NATO-radar
ügyében összegezte álláspontját a Fővárosi Bírósághoz benyújtott előkészítő
iratban Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa.
Mint ismeretes, a bíróságon civil
szervezetek támadták meg azt az építési engedélyt, amelynek alapján a
honvédelmi tárca elkezdheti a lokátor építését. Jelenleg – a Fővárosi Ítélőtábla
döntése alapján – az építési engedély végrehajtása jogerősen fel van függesztve.
Az ombudsman a többi között vizsgálta,
megalapozott-e a civilek által sérelmezett mulasztás, az, hogy a honvédelmi
tárca nem készítetett hatásvizsgálatot.
Fülöp Sándor megállapította, hogy a lokátorhoz
vezető út természeti védettség alatt álló területen halad keresztül, illetőleg
a szállítási tevékenység ilyen területen keresztül folyik. Ezért nem lehet
kétséges, hogy a környezeti hatásvizsgálat elrendelésére – a vonatkozó
jogszabály szerint – szükség lett volna.
Az országgyűlési biztos vizsgálta a vízbázisvédelmi
jogszabályok betartását. Megállapította: a beruházás a tettyei vízbázis övezetében van, amely hidrogeológiai szempontból
az A besorolású védőövezetbe tartozik. Ezzel kapcsolatban a civilek keresetlevele
több szempontból is sérelmezte, hogy az első fokú hatóság és a honvédelmi tárca
figyelmen kívül hagyta a rendelkezéseket.
Az
ombudsman leszögezte, hogy a vízbázisok és az ivóvízellátást szolgáló vízi
létesítményekről szóló kormányrendelet kimondja: a fedő vagy vízvezető réteget érintő bármilyen
tevékenység csupán „a környezeti hatásvizsgálat, illetőleg a környezetvédelmi
felülvizsgálat, illetve az ezeknek megfelelő tartalmú egyedi vizsgálat
eredményétől függően megengedhető”. Csakhogy az ügyben sem környezeti
hatásvizsgálat, sem a hidrogeológiai védőidomokra vonatkozó egyedi vizsgálat
nem folyt.
Az ombudsman számba vette a
tilalmazott tevékenységeket. Eszerint a hidrogeológiai védőidomokban és a
védőövezetek területén egyebek között tilos olyan létesítményt elhelyezni,
melynek jelenléte vagy üzeme a felszín alatti víz minőségének károsodását
okozza; tilos olyan
tevékenységet végezni, amelynek következtében csökken a vízkészlet természetes védettsége, vagy növekszik a
környezet sérülékenysége.
Fülöp Sándor szerint a lokátor
megépítéséhez szükséges mélyalapozás kifejezetten azok közé a tevékenységek
közé tartozik, amelyek miatt „csökken a vízkészlet természetes védettsége, vagy
növekszik a környezet sérülékenysége”, hiszen az egyébként is sérülékeny karsztos
kőzet fedettsége időlegesen több tíz méter mélységig csökken, az azt követő
fedettség, ha védelemnek el is fogadható, semmiképpen sem nevezhető természetesnek.
Mivel a közműnyilatkozat egyértelműen
rögzíti, hogy a létesítmény csatornázottsága nem oldható meg, a területen
szennyvizet kell tárolni. A tervezett korlátozott szennyvíztárolási kapacitás
nem veszi és nem is veheti figyelembe azt, hogy a létesítmény téli körülmények
között szállítójárművek számára akár hetekig is megközelíthetetlen. Így nem lehet
maradéktalanul teljesíteni a vizet károsító folyékony anyag tárolására
vonatkozó tilalmat sem.
A Dél-dunántúli Környezetvédelmi,
Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség 2006. április 6-án határozatot hozott a
Tettye vízbázis védelméről. E határozat megjelöli a Pécs város külterületén található
hidrogeológiai védőövezetet. A védelem alatt álló vízbázis a többi között a
Tettye forrás és egy karsztakna. A határozat szerint a vízbázisvédelem kiterjed
mind a felszínre, mind pedig a felszín alatti kőzetösszetételre. Rögzíti: „jelenleg
beépítésre szánt területeken új épület csak a közüzemi csatornahálózatra való
rákötéssel építhető.”
Az ombudsman foglalkozott azzal is,
hogy valamennyi keresetlevél sérelmezte: a Honvédelmi Minisztérium és elsőfokú
hatósága nem tárta fel megfelelően a létesítmény sugárzásával kapcsolatos
környezet-egészségügyi feltételeket. A radar által kiváltott nem ionizáló
sugárzással kapcsolatban a jövő nemzedékek országgyűlési biztosának irodája
széles körű információgyűjtést végzett, és igyekezett az elérhető hazai és
külföldi szakirodalmat, kísérleti és mérési eredményeket feldolgozni.
A rendelkezésre álló adatok
áttanulmányozása alapján a legfontosabb következtetés az, hogy a nem ionizáló
sugárzásra vonatkozó tudásunk hiányos. Ráadásul a szakirodalomban a sugárzással
kapcsolatos álláspontok nem egységesek. A legtöbb forrás szerint a már meglévő
hasonló radarok, illetőleg a hasonló elv alapján működő, mindennapi életünkben
is állandóan jelen lévő eszközök, így a mobiltelefonok és a mikrohullámú sütők
vizsgálata jelentős élettani hatások meglétét nem támasztja alá. Ugyanakkor a
források egy másik része káros hatásokról, legalábbis a veszélyeztetés kizárásának
lehetetlenségéről szól.
Fülöp Sándor szerint a
környezetvédelmi jog oldaláról az ilyen helyzeteket az elővigyázatosság elve
alapján kell megközelíteni. A riói alapelvek a többi között kimondják: a
tudományos bizonyosság hiánya nem szolgálhat annak indokolásául, hogy
valamilyen környezeti veszéllyel járó tevékenység megvalósuljon. Vagyis a
bizonyítási teher mindig azokon van, akik egy ilyen tevékenységet meg kívánnak
valósítani: nekik kell kétséget kizáróan bizonyítani, hogy a veszélyek nem
állnak fenn.
Az alternatív telepítési helyszínekkel
kapcsolatban az országgyűlési biztos kitért arra is, hogy a Hármas-hegyen való
építés jogi szempontból alternatív megoldásnak tekintendő. A közművesítettség
és természetvédelmi érintettség tekintetében alkalmasabb hely a Tubesnél, míg
katonai-műszaki szempontok alapján csak alig marad el tőle.
Fülöp Sándor, hivatkozva az Európai
Unió élőhelyek védelmével kapcsolatos irányelvére, leszögezte: a vizsgálati
kötelezettség kifejezetten környezetvédelmi, természetvédelmi szakmai
szempontok vizsgálatát jelenti. Ezért álláspontja szerint, még ha az engedélyező
katonai hatóságok le is folytatták volna a megfelelő szempontrendszer szerinti
hatásvizsgálatot, eljárásuk akkor sem felelt volna meg az irányelv
rendelkezéseinek, hiszen az a környezetvédelmi, természetvédelmi hatóság
eljárását feltételezi.