Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa - Sajtóközlemény arról, hogy a gépjárművek veszélyeztetik az egészséges környezethez való alapjogot
JNOI Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa

JÖVŐ NEMZEDÉKEK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSA

Keresés      
 Ügyeink  > Sajtóközlemények > 2009

Sajtóközlemény

 

Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa szerint Budapesten nincs lehetőség arra, hogy mindenki gépkocsival oldja meg közlekedési igényeit. Az elviselhetetlen mértékű gépjárműforgalom már most is veszélyezteti az egészséges környezethez való alapjogot – véli az ombudsman.

Mint ismeretes, az elmúlt héten a Fővárosi Önkormányzat és a Levegő Munkacsoport közös sajtótájékoztatóján hangzott el, hogy várhatóan július 4. és augusztus 2. között Budapest több nagy forgalmú útszakaszának néhány sávját kísérleti célból lezárják, a lezárt sávokon kerékpársávot, buszsávot vagy parkolót alakítanának ki.

Az országgyűlési biztos május 25-én kiadott sajtóközleményében emlékeztetett arra, hogy télen már szmogriadót kellett elrendelni. Tömegesen okozhat allergiás, asztmás megbetegedést nyáron a gépkocsik károsanyag- kibocsátása és az ultraibolya sugárzás által létrehozott ózontartalmú fotokémiai szmog. A fővárosiak várható élettartamát három évvel rövidítik meg a közlekedési eredetű szennyezések.

Az ombudsman szerint figyelemre méltó, bár nem elégséges kezdeményezés a Fővárosi Önkormányzat által a nyári hónapokra tervezett forgalomcsillapító kísérlet. Fülöp Sándor úgy véli: a kezdeményezés csak akkor válhatna a jövőben a budapestiek hasznára, ha a Főváros vezetése azzal egyidejűleg határozott és átfogó lépéseket tenne agyalogos- és kerékpárosbarát közlekedésért. 

Fülöp Sándor reméli, hogy a kezdeményezést továbbfejlesztik és a fővárosiak életminőségének javítása és élettartamának hosszabbítása érdekében a Fővárosi Önkormányzat a gépkocsiforgalom korlátozására átfogó intézkedéseket tesz.. Az egy hónapos forgalomkorlátozás nem lenne képes tartósan átrendezni a fővárosiak és az agglomerációban élők közlekedési szokásait, de az ügy ráirányította a figyelmet Budapest két évtizede megoldatlan közlekedési helyzetére.

Az ombudsman megállapította, hogy a rendszerváltás óta reálértéken számítva óriási csökkenés következett be a BKV működésének finanszírozásában. A járműállomány elöregedett, színvonala nem kielégítő, rendszeresek a meghibásodások, évről évre járatritkítási tervek kerülnek elő. A Budapesti Közlekedési Szövetség tarifaközösségének kialakítása ólomléptekkel halad. Hiányzik az egységes és vonzó P+R rendszer.

A közösségi közlekedés előtérbe helyezése a fenntartható városi közlekedés érdekében Budapesten is elkerülhetetlen. A kivont forrásokat előre meghatározott ütemben vissza kell juttatni a közösségi közlekedésnek. Nem lehet többé szó járatritkításról és a jegyárakat is versenyképessé kell tenni az autózók számára. Az egyéni közlekedés árát – például London vagy Stockholm példájára behajtási díjjal is – meg kell fizettetni, s az így képződő forrásokból megteremteni a színvonalas közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés feltételeit.

A forgalomcsillapítási kísérlet kockázatait nem lehet figyelmen kívül hagyni. Amennyiben a felkínált közlekedési alternatívák nem kellőképpen vonzóak, az utastájékoztatás, a forgalomirányítás alacsony színvonalú, akkor az egy hónapos kísérlet ellenérzéseket is kiválthat, ami a hosszabb távú terveket akadályozhatja. A forgalmi változások hatásait kellő alapossággal kell rögzíteni és feldolgozni, hogy a tervezésnek kiindulópontot nyújthassanak.

 

2009-05-25

 

Jövő nemzedékek országgyűlési biztosa sajtó





Lablec lablec
1051 BUDAPEST, NÁDOR u. 22. Tel.: 06 (1) 475-7123 Fax: 06 (1) 475-7333                         
Magyar oldal English site