JÖVŐ NEMZEDÉKEK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSA
JÖVŐ
NEMZEDÉKEK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSA
1051
Budapest, Nádor u. 22.
1387
Budapest, Pf. 40.Telefon: 475-7100 Fax: 269-1615
Ügyszám: JNO-56- /2010.
Ügyintéző: dr. Ujvári Viola
Telefon: 06-1- 4757-327
1.
A Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosához (a továbbiakban:
Biztos) beadvány érkezett a leányfalui vízbázis belső védőövezetének
kialakításával kapcsolatosan. A beadvány szerint a leányfalui vízbázis
védőterületét a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság 2002. július
16-án kelt, H.61.777-9/2002. számú határozatával (a továbbiakban:
kijelölő határozat) jelölte ki. A határozat szerint a védőterület
kialakításával kapcsolatos feladatokról az üzemeltetőnek 2003. december
31-ig gondoskodnia kellett.
2.
A panaszos hivatkozott arra, hogy a vízbázisok, a távlati
vízbázisok, valamint az ivóvízellátást szolgáló vízilétesítmények
védelméről szóló 123/1997. (VII. 18.) Korm. rendelet (a továbbiakban:
Korm. rendelet) 11. § (2) bekezdés d) pontja szerint közcélú
vizilétesítmények esetén a belső védőövezetet magába foglaló
földrészletnek – az építmény tulajdonjogától függetlenül – állami vagy
önkormányzati tulajdonban kell állni.
3.
A kijelölő határozat szerint a belső védőövezeten több olyan
ingatlan van, mely magánszemély tulajdonában állt, illetve áll ma is. A
panaszos szerint ezen ingatlanok helyzete rendezetlen, mert ezek
megvásárlására, kisajátítására az elmúlt évek során nem, vagy nem
teljes mértékben került sor. A panaszos sérelmezte, hogy a Duna-menti
Regionális Vízmű Zrt. (a továbbiakban: DMRV Zrt.) az ingatlanok
vonatkozásában felhívás ellenére sem tett elfogadható vételi ajánlatot,
és így az ingatlanok eladására, vagy kisajátítására nem kerülhetett
sor.
4.
A jogi képviselővel eljáró panaszos előadta emellett, hogy
nem egyértelmű az sem, hogy melyik szervnél kell a eljárni, mert
bizonyos ingatlanok kapcsán eddig a Környezetvédelmi és Vízügyi
Minisztérium (a továbbiakban: KVVM), más ingatlanok kapcsán pedig a
DMRV Zrt. járt el. Ennek oka – egyebek mellett - a nem megfelelő jogi
szabályozás. A panaszos kérte az ügy kivizsgálását és a szükséges
intézkedések megtételét.
5.
Az
Alkotmány 18. §, illetve 70/D. § (2) bekezdései szerint a Magyar
Köztársaság elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges
környezethez, és a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez
való jogot – többek között – az épített és a természetes környezet
védelmével valósítja meg.
6.
Az
állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
törvény (a továbbiakban: Obtv.) 27/B. § (1) bekezdése szerint a jövő
nemzedékek országgyűlési biztosának feladata a környezet és a természet
állapotának fenntarthatóságát és javítását biztosító jogszabályi
rendelkezések érvényesülésének figyelemmel kísérése, értékelése és
ellenőrzése. Feladata továbbá a mindezekkel kapcsolatban tudomására
jutott visszásságok kivizsgálása vagy kivizsgáltatása, és orvoslásuk
érdekében általános vagy egyedi intézkedések kezdeményezése.
7.
A
panaszos beadványában jelezte, hogy a belső védőövezet kialakítása nem
történt meg, illetve, hogy a kisajátítási eljárások elhúzódnak, a belső
védőövezet tulajdoni helyzete rendezetlen. A jelen eljárásunk arra
terjed ki, hogy megvizsgálja, a belső védőövezet tulajdonjogi
helyzetének rendezetlensége az egészséges környezethez való jog
sérelmét jelenti-e. A vizsgálat tehát arra irányult, hogy megállapítsa,
a tulajdonjogi helyzet rendezetlensége mellett a belső védőövezethez
kapcsolódó védelmi funkció, a vízbázis védelme biztosítható-e.
8.
A
fentiek alapján a vizsgálatot megindítottuk, és megkerestük a DMRV
Zrt.-t az ügyben rendelkezésre álló iratok beszerzése végett.
9.
A
panaszosok tulajdonát leányfalui ingatlanok képezik, amelyek
természetben Leányfalu, Kemping utcában találhatóak. Az ingatlanok a
leányfalui vízbázis belső védőövezetén találhatóak. A védőövezeti
besorolást az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezték. Tekintettel arra,
hogy a kijelölő határozat érvényességi ideje lejárt, annak
felülvizsgálatára vonatkozóan a DMRV Zrt. eljárást kezdeményezett a
Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi
Felügyelőségen, mely jelenleg is folyamatban van.
10.
A
kijelölő határozat szerint a belső védőövezeten belül 3 ingatlan állami
tulajdonban, 4 ingatlan önkormányzati tulajdonban, míg 24 ingatlan
magántulajdonban van. A DMRV Zrt. tájékoztatása és a panaszban
foglaltak alapján összességében megállapítható, hogy egyes ingatlanok
vonatkozásában már 2008. január 1-je előtt indultak meg eljárások, míg
más ingatlanok esetében csak ezt követően. Ezek az eljárások
mindezidáig nem vezettek a védőövezet tulajdoni helyzetének
rendezéséhez, az azokon található ingatlanok közül számos még a mai
napig magántulajdonban van.
11.
A DMRV Zrt. tájékoztatása szerint a belső védőövezet kialakítása a Korm. rendelet előírásainak megfelelően megtörtént.
12.
A
kijelölő határozat a Korm. rendelet akkor hatályos előírásaival
összhangban kimondta, hogy „amennyiben a védett vízilétesítmény
tulajdonosa nem azonos a belső védőövezetre eső ingatlanrész
tulajdonosával, úgy az ingatlanrészt a vízilétesítmény tulajdonosa
adásvétel vagy kisajátítás útján köteles megszerezni”. Ez a
kötelezettség a Magyar Államot terhelte. A panaszos és a DMRV Zrt. is
egyetértett abban, hogy egészen 2008. január 1-jéig nem tett érdemi
lépéseket a Magyar Állam képviseletében eljáró KVVM annak érdekében,
hogy az érintett ingatlanok tulajdonjogát megszerezze, pedig 2002
decembere és 2008. január 1-je között erre lehetősége lett volna.
13.
A
Korm. rendelet jelenleg hatályos - a 2008. január 1-je utáni
eljárásokban irányadó - 11. § (2) bekezdés d) pontja szerint a közcélú
vizilétesítmények esetén az övezetet magába foglaló földrészletnek – az
építmény tulajdonjogától függetlenül – állami vagy önkormányzati
tulajdonban kell állni.
14.
A
15. § (8) bekezdés szerint a vízilétesítmény tulajdonosa a védőidom, a
védőterület kijelölésével, fenntartásával kapcsolatos tulajdoni,
használati és egyéb korlátozásokból eredő károkért külön jogszabály
előírásai szerint köteles helytállni. A (10) bekezdés rögzíti továbbá,
hogy a védett közcélú vízilétesítmény belső védőövezetére eső
ingatlanrészt az állam vagy az önkormányzat – figyelemmel a 11. § (2)
bekezdés d) pontjára – adásvétel vagy kisajátítás útján köteles
megszerezni.
15.
A
Korm. rendelet 15/A. § (1) bekezdése szerint a közcélú vízilétesítmény
belső védőövezetére eső ingatlan esetén a vételi ajánlatot a védett
közcélú vízilétesítmény üzemeltetője (a továbbiakban: üzemeltető) teszi
meg, illetve az adásvétel meghiúsulása esetén kezdeményezi a
kisajátítási eljárás megindítását. A (2) bekezdés szerint az
adásvétellel vagy kisajátítással megszerzett ingatlan – a közcélú
vízilétesítmény tulajdonosától függően – állami vagy önkormányzati
tulajdonba kerül. A 15/B. § (1) bekezdés szerint az adásvételre,
illetve a kisajátításra fordított összeget az üzemeltető az általa
befizetett vízkészletjárulékból igényelheti vissza.
16.
Mivel
a Korm. rendelet fenti módosítása a folyamatban lévő eljárásokat nem
érintette, így párhuzamosság tapasztalható az adásvételi és
kisajátítási eljárások kapcsán. A 2008. január 1-je előtt indult
eljárásokban a KVVM-et, míg az ezt követően indult eljárásokban a DMRV
Zrt.-t terheli a kötelezettség. 2008. január 1-je előtt 6 ingatlan
vonatkozásában, míg ezt követően szintén 6 ingatlan vonatkozásában
indult eljárás az ingatlanok adásvétele, illetve kisajátítása kapcsán.
17.
A
DMRV Zrt. tájékoztatása szerint jelenleg az is nehezíti a kisajátítási,
illetve adásvételi eljárásokat, hogy a Felügyelőség nem zárta le a
kijelölő határozat felülvizsgálati eljárását, ami jelenleg is
folyamatban van. Gondot okoz az, hogy a költségek részbeni fedezetét a
vízkészletjárulék jelenti, amelyből az üzemeltető a kisajátítás
költségeit utólag visszaigényelheti. De hiányzik az a jogszabály, mely
ennek tényleges menetét szabályozná. Ez az összeg sem fedezné azonban
az ingatlanok megszerzésének költségeit, de egyéb forrás erre a célra
nem áll rendelkezésre.
18.
A
DMRV Zrt. emellett tájékoztatott arról is, hogy a vízbázis megfelelő
védelme a fentiek ellenére biztosítható, a víz minősége az előírásoknak
megfelel, a belső védőövezet kialakítása megtörtént. A védőterületek a
leányfalui településrendezési tervekben is szerepelnek, így a
korlátozások ezen keresztül is biztosíthatóak.
19.
A
DMRV Zrt. álláspontja szerint a magántulajdonban lévő ingatlanok állami
tulajdonba kerülése a jogszabályi előírások miatt szükséges, de
amennyiben a Korm. rendelet lehetőséget adna egyedi elbírálásra, úgy
nem lenne feltétlenül szükség a kisajátításra, adásvételre, mivel a
védelem enélkül is biztosítható. A DMRV Zrt. szerint a Korm. rendelet
felülvizsgálata többek között emiatt is indokolt, mivel végrehajtása a
hatóság számára is megoldhatatlan feladat. Haladéktalanul szükségesnek
tartja a DMRV Zrt. a Korm. rendelet felülvizsgálatát és az
üzemeletetői, hatósági és szakmai tapasztalatok alapján történő
módosítást.
20.
A
fentiek alapján megállapítható, hogy a leányfalu vízbázis belső
védőövezetének kialakítása megtörtént, a vízbázis védelme biztosítható.
Az ingatlanok tulajdoni helyzete a jogszabályi előírásoknak nem felel
meg, az erre vonatkozó eljárások lefolytatására valóban egyrészt a
KVVM-et, másrészt pedig a DMRV Zrt.-t terheli kötelezettség, a
jogszabályi előírások nem összehangolt módosítása miatt.
21.
Az
eljárások elhúzódása mindennek ellenére nincs hatással a vízbázis
védelmére, így a jelenleg rendelkezésemre álló adatok alapján az
egészséges környezethez való joggal összefüggésben visszásság nem
állapítható meg. Mindazonáltal felhívom a DMRV Zrt. figyelmét arra,
hogy a jogszabályi előírások szerint a közcélú vizilétesítmények esetén
az övezetet magába foglaló földrészletnek – az építmény tulajdonjogától
függetlenül – állami vagy önkormányzati tulajdonban kell állni, ezért
kérem a DMRV Zrt.-t, hogy lehetőségeihez képest tegye meg a szükséges
lépéseket a jogszabályoknak való megfelelés érdekében. Egyebekben
vizsgálatomat intézkedés kezdeményezése nélkül lezárom.
Budapest, 2010. szeptember 9.
Dr. Fülöp Sándor
A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa