JÖVŐ NEMZEDÉKEK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSA
JÖVŐ
NEMZEDÉKEK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSA
1051
Budapest, Nádor u. 22.
1387
Budapest, Pf. 40.Telefon: 475-7100 Fax: 269-1615
Ügyszám: JNO-49-/2010.
Ügyintéző: dr. Ujvári Viola
Telefon: 06-1- 4757-327
1.
A
panaszos beadványa 2009. október 10-én érkezett a Jövő Nemzedékek
Országgyűlési Biztosához. A panaszos a beadványában azt sérelmezte,
hogy a balatonszepezdi Lomb utca és Gesztenye sor vízvezeték-rendszerét
a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. (a továbbiakban: DRV Zrt.) nem tartja
megfelelően karban, gyakoriak a csőtörések. Ezeket a csőtöréseket a
panaszos bejelentette a DRV Zrt. felé, ennek ellenére a csőrendszer
hibáinak teljes körű felmérése nem történt meg. A panaszos álláspontja
szerint ingatlana folyamatosan ázik a csőrendszer hibái miatt.
2.
A
panaszos sérelmezte, hogy a csőtörésekkel járó vízveszteség költsége a
lakosokat terheli, és a DRV Zrt. nem tesz meg mindent annak érdekében,
hogy a hálózat megfelelő műszaki színvonalon működjön, a csőtörések
helyét többször volt kénytelen maga feltáratni, és az ezzel járó
költségeket csak részben térítette meg számára a DRV Zrt.
A beadvány
szerint a panaszos 2009. augusztus 28-án bejelentéssel élt a DRV
Zrt.-nél egy újabb csőtörés miatt, de annak feltárása, a hiba
kijavítása nem történt meg. A panaszos így bejelentéssel élt
Balatonszepezd Község Jegyzőjénél, és kérte a bejelentés kivizsgálását.
2009. szeptember 3-ig, amikor is a panaszos a beadványát megírta,
érdemi intézkedés nem történt. A panaszos sérelmezte azt is, hogy az
Önkormányzat nem tesz lépéseket a helyzet javítása érdekében.
3.
Az
Alkotmány 18. §, illetve 70/D. § (2) bekezdései szerint a Magyar
Köztársaság elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges
környezethez, és a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez
való jogot – többek között – az épített és a természetes környezet
védelmével valósítja meg. Az állampolgári jogok országgyűlési
biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény (a továbbiakban: Obtv.) 27/B. §
(1) bekezdése szerint a Biztos feladata a környezet és a természet
állapotának fenntarthatóságát és javítását biztosító jogszabályi
rendelkezések érvényesülésének figyelemmel kísérése, értékelése és
ellenőrzése. Feladata továbbá a mindezekkel kapcsolatban tudomására
jutott visszásságok kivizsgálása vagy kivizsgáltatása, és orvoslásuk
érdekében általános vagy egyedi intézkedések kezdeményezése.
4.
A
panaszos beadványa alapján felmerült annak a lehetősége, hogy a DRV
Zrt. az érintett vízvezeték megfelelő műszaki színvonalának fenntartása
érdekében nem teszi meg a szükséges intézkedéseket, és a konkrét
bejelentés kapcsán sem jár el. A nem megfelelő műszaki állapot, a
karbantartási kötelezettség megsértése érintheti az egészséges
ivóvízzel való ellátás biztonságát, ezért vizsgálatunkat megindítottuk.
5. Az Obtv. előírásai alapján a hatáskörünk nem terjed ki a panaszban felvetett - a díjfizetésre, a panaszos ingatlanában okozott esetleges károkra vonatkozó kérdésekre – mivel az erre vonatkozó igények elbírálása a bíróság hatáskörébe tartozik. A panaszban foglaltak vizsgálata érdekében megkerestük a DRV Zrt.-t és Balatonszepezd Község Jegyzőjét a tényállás tisztázása érdekében.
6.
A DRV Zrt. és Balatonszepezd Polgármesterének tájékoztatása alapján az alábbi tényállást állapítottuk meg:
Balatonszepezden
1962-ben épült ki a vezetékes ivóvízellátás, mára a vezetékek valóban
elöregedtek, folyamatos cserére szorulnak. A DRV Zrt. folyamatos
karbantartással - hálózatmosással, ellenőrzéssel – kívánja fenntartani
a hálózat megfelelő állapotát. Rendszeresen, évente ismétlődő
vizsgálatok keretén belül tárják fel a rejtett hibákat. A DRV Zrt.
központi diszpécserszolgálatot működtet annak érdekében, hogy a
fogyasztói bejelentések minél rövidebb időn belül eljussanak az
érintettekhez. A bejelentett hibák elhárítását általában még a
bejelentés napján megkezdik: az érintett szakaszt kizárják, a hiba
feltételezhető helyét feltárják, a hibás csőszakaszt cserélik, majd
visszaállítják a munkaterületet. A hiba javítását mérésekkel
ellenőrzik.
7.
A
rendelkezésünkre álló iratok alapján egyik fél sem vitatta, hogy a
vízhálózat rekonstrukciójára szükség van. A településen tervszerű
rekonstrukció zajlik, amely során a hálózat kora, a meghibásodás
gyakorisága és a kárveszély mértéke határozza meg a rendelkezésre álló
források elosztását.
Két évvel ezelőtt került sor a Gesztenyesor
utcai vezetékszakasz cseréjére, a Lomb utcai vezetékszakasz cseréje
2010 őszére tervezett. A Lomb utcában 2009-ben 4 alkalommal volt
csőtörés, amelyeket a hiba bejelentésének napján megszüntettek. A DRV
Zrt. tájékoztatása szerint ez a szám a település többi részéhez képest
nem kiemelkedő. A panaszos ingatlanának károsodása vonatkozásában
szakértői vélemény készül, mert annak nagysága és oka vonatkozásában a
felek között vita áll fenn.
8.
A
panaszos a rendelkezésünkre álló iratanyag alapján az egyedi csőtörések
és az általános helyzet miatt is többször fordult megkereséssel a
település vezetéséhez, illetve a DRV Zrt.-hez, és a helyzet azonnali
orvoslását kérte. A megküldött iratanyagban megtalálható a panaszosnak
a polgármesterrel és a jegyzővel folytatott levelezése, valamint a
képviselőtestület 2009. június 8-i nyilvános ülése jegyzőkönyvének
kivonata, melyben a panaszos javaslatát vitatják meg
9.
Az
önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.)
az önkormányzatokra vonatkozó alapvető szabályok rögzítése mellett
szabályozza az önkormányzatok feladatát és hatáskörét is. Egyes
feladatokban, mint például a lakásgazdálkodás, a vízrendezés és a
csapadékvíz elvezetés, a csatornázás, a köztemető fenntartása, a helyi
közutak és közterületek fenntartása, a települési önkormányzat maga
határozza meg — a lakosság igényei alapján, anyagi lehetőségeitől
függően — mely feladatokat, milyen mértékben és módon lát el (Ötv. 8. §
(1)-(2)).
10. Egyes feladatokban azonban nincs ilyen szabadsága az önkormányzatnak. A 8. § (4) bekezdése szerint a települési önkormányzat köteles gondoskodni az egészséges ivóvízellátásról, az óvodai nevelésről, az általános iskolai oktatásról és nevelésről, az egészségügyi és a szociális alapellátásról, a közvilágításról, a helyi közutak és a köztemető fenntartásáról, valamint köteles biztosítani a nemzeti és etnikai kisebbségek jogainak érvényesülését. Ezen feladatok kapcsán az önkormányzatnak nincs mérlegelési joga a tekintetben, hogy meghatározza, milyen mértékben lássa el azokat. Az egészséges ivóvízellátást tehát – anyagi lehetőségétől függetlenül – az önkormányzat biztosítani köteles.
11.
A
közműves ivóvízellátásról és a közműves szennyvízelvezetésről szóló
38/1995. (IV. 5.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1. § (1)
bekezdése szerint a közműves ivóvízellátás közüzemi szolgáltatás. A
szolgáltató köteles a víziközmű hálózatba bekötött ingatlan
tulajdonosának, illetőleg egyéb jogcímen használójának ivóvizet
szolgáltatni. A (2) bekezdés szerint a szolgáltató a külön
jogszabályban és a vízjogi üzemeltetési engedélyben foglalt
előírásoknak megfelelően – a víziközművek teljesítőképességének
mértékéig – köteles szolgáltatni.
12. Mindezek alapján tehát megállapítható, hogy az egészséges ivóvízzel való ellátás biztosítása az Önkormányzatnak az Ötv. alapján minden esetben kötelezettsége. Ezt, ahogyan a jelen esetben is történik, a Rendelet alapján kiválthatja egy, a területen működő nagy, állami tulajdonú közüzemi vízszolgáltató is, amelyre, mint a 11. pontban láttuk, az önkormányzatokhoz hasonló szolgáltatási kötelezettség vonatkozik. Az önkormányzat emellett anyagi lehetőségeitől függően köteles gondoskodni emellett további vízelvezetéssel, vízrendezéssel kapcsolatos feladatokról.
13. A rendelkezésemre álló adatok alapján tehát az egészséges ivóvízzel való ellátásról az Önkormányzat és a DRV Zrt. a településen gondoskodik, a közműrendszer karbantartását, rekonstrukcióját tervszerűen, folyamatosan végzik, az egyes csőtöréseket azonnali intézkedések keretében javítják. A Szolgáltató és a település anyagi helyzete természetesen nagyban meghatározza a rekonstrukció és a közműrendszer cseréjének ütemét. Az ivóvízhálózat rekonstrukciója mellett a panaszos és az Önkormányzat is fontosnak tartja a felszíni vízelvezetés megoldását. Ennek megoldásához azonban jelenleg nem rendelkezik az Önkormányzat elegendő forrással, a vízelvezető-rendszer továbbépítését a pályázati lehetőségek nagyban meghatározzák.
14.
A
településen az egészséges ivóvíz biztosított, az esetlegesen fellépő
üzemzavarok elhárítására a Szolgáltató felkészült. A csapadékvíz
elvezetési rendszer kiépítését az Önkormányzat – anyagi lehetőségeinek
függvényében – végzi. A jelenleg rendelkezésemre álló adatok alapján az
egészséges környezethez való joggal összefüggésben visszásság nem
állapítható meg, így vizsgálatomat intézkedés kezdeményezése nélkül
lezárom.
15.
Felhívom a
panaszos figyelmét, hogy lehetősége van arra, hogy az ingatlan
használatának korlátozásából és egyéb okokból fennálló igényeit polgári
jogi úton érvényesítse, és kártérítést kérjen. A kártérítési igény
elbírálása a bíróság hatáskörébe tartozik, annak vizsgálatára a
hatásköröm nem terjed ki. A per kimenetelének kockázata azonban mindkét
peres felet terheli.
Budapest, 2010. szeptember 9.
Dr. Fülöp Sándor
A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa