Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa - Állásfoglalás a szolnoki József Attila utca négysávossá tétele következtében keletkezett rezgés és zajhatásokkal kapcsolatban (JNO-5548/2008.)
JNOI Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa

JÖVŐ NEMZEDÉKEK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSA

Keresés      
 Ügyeink  > Állásfoglalások

Ügyszám: J-5548/2008/ 9

[…]

Tisztelt […]!

A Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosához eljuttatott beadványukkal kapcsolatban, amelyben a Szolnok, József Attila utca négysávossá tétele következtében a nagysúlyú teherautók, kamionok jelentős forgalma miatt keletkezett rezgés és zajhatásokat sérelmezik, az alábbiakról tájékoztatom.

A beadványában foglaltak alapján a Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa vizsgálatot kezdeményezett az Önök által említett rezgés, illetve zajhatások és az egészséges környezethez való jog összefüggéseivel kapcsolatban.

Kérelmének alaposabb megvizsgálása érdekében megkerestem Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatát, a Közép-Tisza vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőséget és a Magyar Közút Kht. Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területi Igazgatóságát tájékoztatás kérése iránt. Ezen iratok a Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosának Irodájában - a benne lévő esetlegesen jogszabály alapján bizalmas kezelést igénylő iratok kivételével – megtekinthetők.

1.       Az Önkormányzattájékoztatása szerint a szóban forgó útszakasz a 4625 jelű Szolnok- Kiskunfélegyháza összekötő út része a Magyar Állam tulajdona, kezelője a Magyar Közút Kht., ezért a sérelmezett útszakaszra vonatkozóan hatáskörrel a Magyar Közút Kht. Jász - Nagykun- Szolnok Megyei Területi Igazgatósága rendelkezik. Az önkormányzat Városüzemeltetési Osztályának tájékoztatása szerint az útszakaszon a közelmúltban útburkolat felújítási munkálatot végeztek, melynek során a meglévő, elöregedett kopóréteget új aszfaltburkolatra cserélték. Ezzel az útburkolat minősége javult, az úthibák javításra kerültek és a nyomvályúsodott, repedezett felület korrigálásával csökkent a zaj- és rezgésterhelés.

2.       A Közép- Tisza- vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség tájékoztatása szerint, 2008. október 6-10 között végezték el a 4625 jelű Szolnok- Kiskunfélegyháza összekötő út Szolnok József Attila úti szakaszán bonyolódó forgalom által okozott zaj terhelési vizsgálatát. A mérési napokon nappal 70,1; 73,1; 70,8; 71,1 dB – éjjel 60,9; 62,1; 62,4 dB a zajterhelés 8 és 16 óra megítélési időre vonatkoztatva. A felügyelőség arról is tájékoztatott, hogy a zajméréssel egy időben a forgalmi adatok és a magyarországi gépjármű fajlagos emissziók figyelembe vételével légszennyezési modellszámítást is végzett, amelyből kimutatható, hogy az érintett útszakasz mentén az éves átlagos légszennyezettség nagy valószínűséggel megközelíti, illetve túllépheti a megengedett határértéket.

Tekintettel azonban arra, hogy a felügyelőség eljárására a zajterhelési határérték jelentős túllépése esetén kerül sor, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Észak-alföldi Regionális Igazgatósága Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kirendeltségét kérte fel, hogy kötelezzék az út üzemeltetőjét zajcsökkentő intézkedések (pl. nehézteher forgalom kitiltása, sebességkorlátozás) megtételére, mivel a felügyelőségnek közlekedési létesítménnyel kapcsolatosan nincs közvetlen beavatkozási lehetősége.

3.       A Magyar Közút Kht. Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területi Igazgatósága tájékoztatása szerint a 4625 jelű Szolnok - Kiskunfélegyházi összekötő út szelvény szerinti jobb oldalán a Százados úttal alkotott csomópont forgalmát összehangolt üzemmódban működő forgalomirányító fényjelző készülék szabályozza. Tekintettel arra, hogy az út nagy forgalmát és állapotát hatóságuk előtt az ingatlan tulajdonosa több ízben kifogásolta, az Igazgatóság komoly erőfeszítéseket tett az útszakasz felújítása érdekében, különösen annak kátyúzással való fenntartásról való gondoskodással. Mindemellett az Igazgatóság arról is tájékoztatott, hogy az útszakasz a ,,Burkolat-felújítás I. főutak 2008'' elnevezésű projektben helyt kapott, és a burkolat teljes felületének felmaratását követően új aszfalt kopóréteget építetett a nyertes kivitelező a 2008. október 3-án aláírt szerződésnek megfelelően. Tájékoztatásuk szerint a kiemelt szegélyeket átépítették, az autóbuszmegálló helyeket felújították, új burkolati jeleket festettek, és a közúti jelzőtáblákat is újra cserélték.

Az út építése kapcsán ideiglenesen a 12 tonna össztömeg feletti járműveket kitiltották, melynek véglegesítéséről jelenleg is folynak az egyeztetések a Polgármesteri Hivatallal.

Az Igazgatóság álláspontja szerint az új aszfaltburkolaton történő közlekedés véglegesen kisebb zajkibocsátást eredményez, mint amit a felügyelőség október 6-10. közötti mérései mutattak. A fentiekben említett össztömeg korlátozás továbbra is érvényben van.

Felhívom szíves figyelmét, hogy az építményrezgéssel kapcsolatos kifogások és az állékonyságot befolyásoló esetleges, vélelmezhető értékcsökkenés megállapítása polgári peres úton történhet.

A lefolytatott vizsgálat alapján - nemleges állásfoglalás keretében - megállapítom, hogy az ügyben alkotmányos joggal összefüggő visszásság a konkrét helyzetben nem merült fel.

Sajnálom, hogy a fenti tájékoztatáson túl nem lehettem a segítségére, de természetesen a jövőben is rendelkezésére állok minden olyan ügyben, amelynek vizsgálatára az Obtv. feljogosít.

Budapest, 2009. január 16.

 

 Tisztelettel:

 dr. Fülöp Sándor


1 2 Következő Utolsó
Egyben



Lablec lablec
1051 BUDAPEST, NÁDOR u. 22. Tel.: 06 (1) 475-7123 Fax: 06 (1) 475-7333                         
Magyar oldal English site