Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa - Czippán Katalin, irodánk munkatársa „A tanulás a fenntarthatóságért társadalmi szolgálat révén” címmel tartott előadást „A közösségi szolgálat, önkéntesség jelene és jövője az oktatásban” témában megrendezett konferencián Budapesten
JNOI Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa

JÖVŐ NEMZEDÉKEK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSA

Keresés      
 Ügyeink 

Czippán Katalin, irodánk munkatársa „A tanulás a fenntarthatóságért társadalmi szolgálat révén” címmel tartott előadást „A közösségi szolgálat, önkéntesség jelene és jövője az oktatásban” témában megrendezett konferencián Budapesten

Irodánk stratégia és tudományos főosztályának vezető-helyettesét a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és a Zánkai Gyermek és Ifjúsági Centrum által 2011.január 22-én szervezett egész napos konferenciára hívták meg előadónak.

A konferencia felkészítette az érdeklődő pedagógusokat a társadalmi szolgálat tárgyában kiírt pályázat megírására és a tervezett projektek megvalósítására. A hazai lehetőségek és tapasztalatok mellett, szó esett a közoktatásban gyakorolt önkéntesség nemzetközi tapasztalatairól, a szociális kompetenciák, mint a szolidaritás, a megértés, az együttműködés fejlesztéséről, az önkéntesség és a fogyatékosságügy kapcsolatáról, illetve az EU-ban 2011-ben meghirdetett önkéntesség évéről.

Több előadó hangsúlyozta a társadalmi szolgálat önkéntességének jelentőségét, különösen azért, mert ez jelenleg nem része a hazai társadalmi kultúrának. A társadalmi szolgálat hagyományainak kiépítésére megfelelő időre és türelemre van szükség. Az önkéntességhez szükséges a nyitottság, a tájékozottság, a fogadókészség mind a „segítő”, mind a „segített” vagy pozitívabb megfogalmazásban mind a kezdeményező és mind a partnerei részéről.

Czippán Katalin előadásában kitért arra, hogy a társadalmi szolgálat elsődlegesen a szociális érzékenységet, készségeket és tudások erősítését, fejlesztését célozza meg.

Azonban felhívta a résztvevők figyelmét arra, hogy a világ összetett, ahol a gazdasági, a társadalmi és a környezeti válság, illetve azok elkerülésére és megoldására vonatkozó cselekvések egymást erősítik, vagy nem rendszerben gondolkodva gyengíthetik. Ezért különösen fontos, hogy a tapasztalati tanulást segítő foglalkozásokat úgy kell megtervezni és megvalósítani, hogy abban a világ összefüggéseiben látszódjék és megtapasztalható legyen. Például: egy park rendbetételekor, fásításkor, egy épületen a javítási munkátok elvégzésekor, bármilyen eszköz vásárlásakor a környezetvédelemi szempontok szem előtt tartása nem a környezetvédők luxusa, hanem magunkért és a jövő generációkért mindannyiunk kötelessége.

További példaként említette, hogy a hulladékgyűjtés nagyon demoralizáló akkor, ha a gyerekekkel szedetik össze a felnőtt társadalom felelőtlenségéből adódó szemetet. Azonban előremutató kezdeményezés lehet a település életében akkor, ha ezt a kicsik és nagyok közösen teszik. Fontos ugyancsak, hogy felnőttek és gyerekek együtt beszélgetessenek el arról, hogy a szemét miért keletkezett, majd az akció folytatásaként közösen dolgozzanak ki egy tervet arra, hogy a jövőben ne kelljen újra és újra a szemetet az utcáról, folyópartról, közterületekről összegyűjteni.

A főosztályvezető-helyettes hazai és nemzetközi példákat hozott fel arra, hogy a gazdasági, társadalmi és környezeti szempontok hogyan egyeztethetőek össze az oktatásban, például: a holland „People, Planet, Profit” (Emberek, Föld, Nyereség) programban a résztvevő gyerekek maguk keresnek egy olyan környezeti problémát, amivel úgy gondolják, hogy foglalkozni kellene. A témát mind a három terület szempontjából körbejárják, majd a problémára közösen kis csoportban keresnek megoldásokat. A gyerekek készíthetnek interjúkat önkormányzatokkal, az utca emberével vagy bárki érintettel. Amennyiben lehetőségük van rá, a résztvevők el is végzik a munkát (pl. egy játszótér karbantartása). A helyi vállalkozók, üzletek tulajdonosai, rendőrök, tűzoltók és egyéb szervek örömmel veszik a gyerekek tanácsait.

A fenti és a többi ismertetett példa is azt mutatja, hogy ha a gyerekek maguk választják ki a megoldandó helyzetet, akkor motiváltakká válnak, ha kiadják nekik, hogy min dolgozzanak, akkor azt a problémát nem feltétlen érzik a sajátjuknak. Ezért fontos szempont, hogy résztvevőket már a társadalmi munka, társadalmi szolgálat megtervezésének folyamatába is be kell vonni, a projekt közben is, de a végén mindenképpen időt kell szánni a tapasztalatokból való tanulásra, a közös értékelésre is. A közösségi szolgálatban nyilvánvaló válik, hogy a klasszikus „mindent tudó, megmondó, oktató” tanári szerepet felváltja a tanulók probléma-meglátását, és megoldását, a tanulói kreativitását támogató, a helyzetekből a gyerekekkel együtt tanuló, segítő tanár képe.

Czippán Katalin biztosította a résztvevőket arról, hogy a jövő nemzedékek országgyűlési biztosának irodája örömmel üdvözli a társadalmi szolgálat támogatását, az egymást segítő, egymásra és a környezetre is figyelő kultúra erősítését, mint a fenntartható fejlődést szolgáló felkészítés egyik fontos elemét.

2011.02.02.
JNOI




Lablec lablec
1051 BUDAPEST, NÁDOR u. 22. Tel.: 06 (1) 475-7123 Fax: 06 (1) 475-7333                         
Magyar oldal English site